Thursday, February 13, 2014

TIP MENGURANGKAN RASA CEMBURU ANAK-ANAK

Assalamualaikum..
            
          Sejak kehadiran baby Amiera memang saya perasan anak anak lagi menunjukkan pelbagai ragam terutama kakak walaupun dah berusia 6 tahun. Makin ditegur atau dilarang yang itulah dia akan buat .Sedang kita sibuk melayan adik dia pun sibuk nak kita mandikan atau suapkan makan atau buatkan susu dan macam – macam lagi. Kalau dibandingkan dengan abang lebih memahami sedikit sebab abang pun dah berusia 9 tahun, cuma kekadang dia ada luahkan ketidakpuasan hati sebab kita lebih beri perhatian pada si kecil.
            
           Bila ingat ingat balik memang ada terbaca buku cara mengatasi sikap yang sedikit cemburu anak-anak ini. Projek mencari gali koleksi buku pun bermula, Alhamdullillah akhirnya berjumpa buku Teknik memotivasikan Anak Cara Positif oleh Dr Tengku Asmadi. Di sini saya akan kongsikan apa yang terkandung di dalam buku tersebut.
  •    Sekiranya anak yang lebih besar menunjukkan sikap untuk menarik perhatian seperti merengek, minta dipakaikan baju, minta disuapkan makan, banyak bertanya sebaik-baiknya memang kita harus bersabar dan cuba mengikut tuntutannya semampu boleh.
  •      Sekiranya anak anak bermain kasar dengan adik kecil hanya untuk melihat sejauh mana tindakannya boleh membuatkan adik menangis sewajarnya ibu bapa perlu bercakap dengan baik dan memberitahu kesan tindakannya akan menyakitkan adik kecil.
  •             Fahami rasa cemburunya dan tidak cepat melenting mengelakkan anak lebih meragam.
  •     Sebelum kelahiran bayi, libatkan anak–anak dalam persediaan seperti mencari keperluan bayi supaya mereka bersedia menerima kehadiran orang baru.
  •      Biarkan anak sering memegang perut dan merasa gerakan bayi supaya mereka merasa keseronokan dan tidak sabar menanti kelahiran bayi.
  •     Ajak anak-anak berbincang tentang memberi nama bayi atau meminta pandangan mereka untuk memilih fesyen dan warna pakaian bayi.
  •   Adakan masa personel dengan anak-anak lain ketika bayi sedang tidur, seperti memanjakan dan bermain dengan mereka.
  •   Libatkan mereka semasa menguruskan bayi atau minta bantuan mereka seperti mengambil lampin, botol susu dan sebagainya bagi memberi rasa mereka diperlukan dan dihargai.

          Sememangnya agak meletihkan untuk melayan kerenah si kakak yang nakkan perhatian jadi setiap kali dia minta untuk diuruskan saya akan berpesan supaya dia tidak mengejut atau mengganggu adik sedang tidur supaya apa yang dikehendakinya ditunaikan. Bagi si abang pula setiap kali dia merungut saya akan katakan apa yang saya lakukan pada Baby Amiera sama seperti dia semasa kecil. Walaubagaimanapun diantara kaedah diatas berdasarkan pemerhatian, nampak gayanya abang dan kakak lebih suka dipuji apabila kita meminta bantuan dan mengucapkan terima kasih kerana berjaya membantu menguruskan adiknya. Selepas itu mereka lebih mudah mendengar nasihat, InsyaAllah...

Wassalam
Noorazrin Musa

No comments:

Post a Comment