Tuesday, February 18, 2014

PELUKAN - Terapi untuk anak-anak

Assalamualaikum..

            Sebelum ini saya ada berkongsi berkenaan cara mengurangkan rasa cemburu anak-anak bila kehadiran orang baru. Antara pendekatan yang sering saya terbaca ialah pelukan yang mempunyai kuasa yang sangat besar terhadap psikologi anak-anak. Sambil melayan Baby Amiera sempat saya mencari sedikit maklumat berkenaan kuasa pelukan untuk perkongsian hari ini.

Kesan dari pelukan itu seperti:

1.    Dapat membina kepercayaan & rasa selamat memberi ruang rasa terbuka dan jujur dengan ibubapa.
2.  Dapat meningkatkan tahap hormon oxytocin yang menyembuhkan perasaan kesepian, keseorangan, kekosongan dan kemarahan
3.    Ia juga dapat meningkatkan harga diri dimana memberi satu perasaan yang mana anak anak berasa disayangi dan istimewa
4.    Pelukan juga dapat mengurangkan ketegangan badan

                  Rujukan;ibubapacemerlang.com

Mengikut petikan kata kata Dr. Rubiah Kulop yang saya ambil dari tulisan Zulhafidz di artikal nota bidadari 2013 menyatakan peluklah anak anda sekurang-kurang 2 kali sehari supaya hatinya dekat dengan kita. Manakala kenyataan yang paling dibimbangi dimana beliau juga ada menyatakan jangan biarkan anak-anak miskin pelukan terutama anak gadis kerana ditakuti apabila dia dewasa dia mudah tewas dengan pelukan teman lelaki menyebabkan hatinya mudah tersentuh dan akhirnya jiwa dan raga menjadi korban. Jadi peluklah anak anda dan jangan lupa orang tersayang agar sentiasa dekat dihati. Manakala pelukan yang terbaik mengikut Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah adalah dada bertemu dada kerana secara fizikalnya jantung kita hampir dan saling bertemu berkongsi getaran yang sama.

Jadi macam biasa rutin bila saya berada di rumah sebelum hantar pergi sekolah abang haqeem akan salam dan saya akan cium dahinya sambil bacakan doa. Tapi pagi tadi saja lepas doa saya peluk dia kuat-kuat sambil berkata “ummi dan abah sayang haqeem jadi dekat sekolah belajar dan dengar apa cikgu cakap jangan banyak main”. Terus dia jawap “ok ummi” . Sebelum ini jarang peluk dia, mungkin sebab dia dah besar, bukan apa kadang-kadang tengah kelam kabut pagi pagi terutama masa saya sibuk bersiap nak pergi kerja hanya sempat cium anak-anak selebihnya abah dia akan uruskan. Bila ada masa di rumah sibuk layan kakak dan sekarang sudah ada adik tumpuan paling banyak pada adiknya. Kesian Abang Haqeem memang pun dia ada komen, kedang-kadang kalau ada kesempatan dia akan duduk rapat-rapat dengan kita minta dimanja dan dipeluk bila perasan memang saya layankan je. Memang benarlah kuasa pelukan tu sangat berkesan pada hati sebab selalunya bila saya beri nasihat dia jawab dengan lambat dan kadang-kadang saya perlu buat ayat penegasan.


Oleh yang demikian pengajaran serta peringatan untuk diri saya supaya sentiasa mencari ruang dan tanpa sebab untuk memeluk setiap anak-anak walaupun sehingga mereka dewasa. InsyaAllah...

                                                                                                                                    Wassalam
                                                                                                                            Noorazrin Musa
                                         --inilah permata hati ummiabah--

No comments:

Post a Comment